شهریور, 1397 بدون نظر آموزش, آموزشی, تاریخ موسیقی جهان, دسته‌بندی نشده

موسیقی کلاسیک غربی:

 

موسیقی کلاسیک غربی بر اساس تبادل بی پایان بین سنت های آیینی و موسیقی غیر مذهبی به وجود آمده.

 

آوازهای گریگورین چیست ؟

 

آوازهای گریگورین در موسیقی کلاسیک غربی: ریشه در زبورهای یهود برای مناسک مذهبی 1)فرم های رسیتاتیف 2) فرم های ملودیک

آنتی فون:متناوب دو کر

آله لویا: ABA طرح خود را از kyrie میگیرد.

آرگانوم: دیاتئنی حرکت موازی 2 صدا در فاصله 4 و 5

دیسکانتوس جایگزین ارگانال گردید.

(در بالای کانتوس فریموس جای می گرفت.)

اغلب بداهه خوانده میشد.

ارگانوم پروتن:ابتدای قرن 13   (2+3+4) صدایی دارد.

ژیمل: ناشی از اولین تجربیات پولی فونی در انگلستان در ژیمل فاصله سوم جایگزین فاصله های 4 و 5 می شود.

کوندویی: در قرن 12 به تمام قطعات پلی فونیک آوازی که به شیوه ارگانوم نوشته می شد عنوان کوندویی دادند. ملودی تنور در کوندویی به طور آزاد آهنگ سازی می شد.

موته: فرمی است آییینی پرلود (مقدمه) انترلود (میانه) پست لود (موخره) آکاپلا ( بدون همراهی ساز)

مس: در دوره قرون وسطی 2 شکل داشت 1)مس گریگورین 2) مس فوتیک

این دو قسمت را در قرن 14 گیوم دو باشد به صورت واحدی در آورد.

روندو یا ویرله: روندوی قرن 15 فرمی آوازی که از رقص یا تصنیف دوار گرفته شده.

(در موسیقی کلاسیک غربی یک صدا برای دو بیتی و گروه کر برای ترجیح بند)

له: یک قطعه لیریک است با همراهی ساز

لود:سرورهای مقدس به زبان عامیانه در قرن 13 تا 16

کانون: نوشتاری است که ایتالیایی های قرن 16 از روی آن فرمی بنام فوگ را ساختند این فوگ را نباید با فوگ کلاسیک اشتباه گرفت.

فرتول: سبک ساده و مردم پسندی دارد کلام در آن اغلب با کلماتی که صدت را می سازند غنی شده بودبسیار خشن و ساختار بسیار ساده بود.

موسیقی کلاسیک غربی
موسیقی کلاسیک غربی

AAAB فرمی فرتول

ویلانل: فرمی آوازی و مردمی

جزو آوازهای مردمی ایتالیا بود ساختار هوموفونی دارد.

فوگ: فوگ مکتبی در چهار صدا شامل 1) اکسپوزون(ارائیه نمایش)

2) دولوپمان (گسترش 3) استرتو(فشردگی)

اکسپوزیسیون شامل است :

1)برای ارائه یک سوژه

2) ورود صدای دیگری به اسم جواب

3)ارائه مجدد سوژه این بار در صدای سوم

4)ورود جواب در صدای چهارم

از دومین ورود به بعد سوژه و جواب با یک کنترسوژه هم همراه جواب به فاصله پنجم منتقل می شود.

طرح کنترپوانتیک در موسیقی کلاسیک غربی همراهی می شوند که کنتر سوژه نامیده می شود.

عمومادلوپمان روی پدالی از دومینانت پایان می یابد تا بازگشت تن اصلی را آماده کند.

از نظر تونال اسنرتو در بدنه تن اصلی تغییر ایجاد می کند ولی مودو لاسیون ها موقت و گذرا هستند. و اسنرتو دو تن اصلی باقی می ماند.

فوگ آزاد در 2،3،4،5 صدا و حتی بیشتر هم نوشته مسشود و از هیچ قاعده ای پیروی نمیکند.

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *