فلوت (مخصوص نوازندگان فلوت)

تیر, 1397 بدون نظر آموزشی, بهداشت نوازندگی

فلوت

(مخصوص نوازندگان فلوت) 

عادت های غلط که مطلقا باید از آنها دوری کنید

فلوت
فلوت

 

(مخصوص نوازندگان فلوت)

– حالت غلط بدن:

کوتاه کردن گردن , ستون فقرات و بالا تنه به شدت بر تنفس شما تاثیر می گذارد و درآوردن صدا از فلوت به تنفس بستگی دارد.اگر قفسه ی سینه را در هم می کشید شکم را تو می دهید و شانه ها را بالا می برید نمی توانید صدایی پر طنین باز و زیبا خلق کنید بلکه صدایی لاغر خفه و تیز خواهید داشت و یا حتی در به صدا در اوردن نت ها دچار مشکل خواهید شد.

– فلوت واژگون یا کاملا افقی :

 

شما باید در حین نواختن حالت بدن خود را تا حد ممکن طبیعی نگه دارید. تسلیم جاذبه شدن یا اجازه دادن به انتهای فلوت برای متمایل شدن به سمت زمین وضعیت طبیعی و راحتی برای بدن نیست زیرا به کوتاه شدن بالا تنه و در هم رفتن قفسه ی سینه می انجامدکه باز هم مانعی بر سر راه تنفس خواهد بود.

اگر به سمت مخالف بروید و دائم تقلا کنید که فلوت را مثل چوب راست و کاملا موازی زمین نگه دارید دست آخر مجبور می شوید سینه را جلو بدهید و در نتیجه ماهیچه های شانه و قسمت بالای کمر تحت فشار قرار می گیرند .

– چرخاندن سربند به سمت داخل:

پوشاندن بیش از اندازه ی حفره ی دهانی با لب پایین یک مشکل کاملا رایج در میان نوازندگان فلوت است.

اگر هنگام بررسی امبوشر در آینه متوجه شدید که بیش از نیمی از حفره ی دهانی را می پوشانید باید آن را طوری اصلاح کنید که از یک سوم تا بیش ازنیمی از حفره پوشانده شود.

چرخاندن سربند به سمت خودتان باعث می شود که بیش از اندازه حفره ی دهانی را بپوشانید.

– فشار آوردن به آمبوشر:

 

وقتی جریان هوا را بیش از حد تحت فشار قرار می دهید به آمبوشر فشار می آورید که این امر باعث تیز , خشن و ناکوک شدن صدا می شود و نت ها را مستعد شکستن می کند.

بسیاری از فلوت نوازان دیر یا زود شروع می کنند به فشار آوردن زیرا معمولا می خواهند با کار کشیدن بیش از اندازه از ماهیچه های آمبوشر کنترل بهتری روی صدا داشته باشند.

اگر به آمبوشر فشار می آورید مخصوصا باید حواستان باشد که فاصله ی میان لب ها چه حالتی پیدا می کند.

سعی نکنید با به کارگیری زیاد نیروی ماهیچه ای لب بالا کنترلی بیش از اندازه اعمال کنید. هر چند احساس می کنید که از این طریق کنترل بیشتری روی صدا دارید , ولی در واقع صدای اضافه ی بیشتری را با فشار به لب بالایی ایجاد می کنید.

در عوض با هدایت ملایم جریان هوا به قسمت داخلی و مرطوب لب بیندیشید و اجازه دهیدکه قسمت بیرونی لب به جای رهبری, پیروی کند.شگفت زده خواهید شد که چطور به سادگی با انجام کار کمتر صدایی تا این حد بهتر به دست می آورید.

– افت جریان هوا:

از اینکه چه اسان از یاد برده اید که جریان هوا مهم ترین عامل خلق صدای شماست متعجب خواهید شد.آخر بدون هوا اصلا صدایی وجود ندارد .

اما بسیاری از نوازندگان فلوت ااز جریان هوا به طور مستمر و در سراسر یک عبارت موزیکال پشتیبانی نمی کنند.

قطعات تکنیکی از عدم پشتیبانی درست جریان هوا بسیار صدمه می خورند.هنگامی که انگشت ها شروع به پرواز میکنند در تنفس فلوت نوازان وقفه هایی کوچک اما قابل ملاحظه به وجود می آید زیرا آنها فقط روی انگشتان تمرکز کرده اند و نه روی عوامل مهم دیگری مثل تنفس درست و پشتیبانی نفس.

در جمله های آهسته تمرکز کردن روی تنفس ساده تر است اما همچنان اینجا هم نوازنده ها تمایل دارند جریان هوا را از بین نت ها کم کنند.

همیشه مطمئن شوید که هوا را به نرمی بیرون می دهید و از آن در طول یک ملودی یا پاساژ تکنیکی به خوبی پشتیبانی می کنید. خواهید دید که انتوناسیون و صدا و تکنیک شما بسیار یکدست تر خواهد شد.

کوک نا دقیق:

برای کوک کردن صحیح باید بتوانید واقعا نت ها را بشنوید یعنی آنها را برای مدتی معین تا سطح متوسط دینامیک (mf) امتداد دهید.اگر فلوت خود را با یک پیانو کوک می کنید به خاطر داشته باشید که این ساز نمی تواند نت را مثل فلوت امتداد دهد . اگر نت پیانو پیش از آنکه بتوانید تشخیص دهید که لای شما بم تر یا زیرتر از آن است ,محو شده, لای دیگری درخواست کنید. البته کنترل کردن کوک با پیانو یا تیونر قبل از اجرا می تواند فرجه ای برای شما باشد. اما باز هم درست قبل از نواختن نخستین نت اجرا کوک کنید تا مطمئن شوید که دمای بالای سالن پر جمعیت روی کوک ساز شما اثر نگذاشته باشد.

– استفاده از تنها یک انگشت گذاری برای سی بمل: برای مغز شما ساده تر است تنها از یک انگشت گذاری استفاده کنید زیرا مجبور نیستید تصمیم بگیرید که از کدام انگشت گذاری می خواهید استفاده کنید و انگشت گذاری یک و یک در هر موقعیتی عمل می کند : هرگز به پاساژی برنخواهید خورد که بتوانید سی بمل یک و یک را استفاده کنید . اما استفاده از کلید شستی سی بمل و اهرم سی بمل در مواقع مناسب کارها را برای انگشت های شما بسیار ساده تر و در نتیجه به تکنیکی بی نقص و روان کمک می کند .

– انگشت گذاری های نادرست: پایین نگه داشتن LH1 روی می بمل و ر میانی
بسیاری از فلوت نوازان به عادت پایین نگه داشتن LH1 روی این نت ها دچار می شوند

مخصوصا اگر میان نتهای دیگری باشند که LH1 پایین دارند از جمله دو و می.

شما به راستی باید از انگشت گذاری صحیح استفاده و LH1 را بلند کنید تا هوا به قدر کافی در مجرای فلوت جریان یابد و در نتیجه صدای بهتری از نت ها شنیده شود.مگر اینکه در حال نواختن عبارتی سریع و تکنیکی باشید و گرنه می بمل و ر شما بسیار گرفته و خفه صدا خواهند داد و بیرون خواهند زد زیرا به خوبی سایر نت هایی که می نوازید صدا نمی دهند.

هنگامی که موسیقی بسیار سریع حرکت می کند اگر پایین نگه داشتن LH1 به ساده تر شدن جمله کمک می کند ان را همان جا رها کنید.

ویبره ی مهار نشده :

خارج از کنترل
ویبره یکی از بسیاری چیزهایی است که پس از چندی به طبیعت ثانویه ی شما تبدیل می شود.

هنگامی که در نوازندگی شما ریشه کند ممکن است به سادگی دور از چشم بماند. در حالی که داشتن یک ویبره ی طبیعی که لازم نیست در مورد آن فکر کنید چیز خوبی است هر از گاهی گوش دادن به صدای خودتان به شما اطمینان خواهد داد که ویبره به عنصر مزاحمی تبدیل نمی شود.

 

 

آموزشگاه موسیقی آوای جم

آموزش فلوت

مطهری سهروردی هفت تیر شریعتی میرداماد

استاد ناهید موفقی

برچسب ها