سونات پاتتيك Pathetique اثر بتهون در اوت مينور اپوس ١٣ اولين سونات بزرگ بتهون است كه به سال ١٧٩٩ تصنيف شد و به پرنسس كارل ليخنوسكى تقديم شده است. نام پاتتيك را بتهون براى اين سونات انتخاب نكرده بود بلكه يكى از ناشرين آثار او به واسطه حالت محزون و تسلى بخش موسيقى عنوان پاتتيك را به روى آن گذاشت

خرداد, 1396 بدون نظر تاریخ موسیقی

سونات پاتتيك                                                                                                                                                                                                                                                 Pathetique

سونات پاتتيك Pathetique اثر بتهون
سونات پاتتيك Pathetique اثر بتهون

اثر بتهون
در اوت مينور اپوس ١٣ اولين سونات بزرگ بتهون است كه به سال ١٧٩٩ تصنيف شد و به پرنسس كارل ليخنوسكى تقديم شده است.

نام پاتتيك را بتهون براى اين سونات انتخاب نكرده بود بلكه يكى از ناشرين آثار او به واسطه حالت محزون و تسلى بخش موسيقى عنوان پاتتيك را به روى آن گذاشت. زمانى كه بتهون به تصنيف سونات اپوس ١٣ اشتغال داشت به ثقل سامعه ى شديدى دچار شده بود. مقارن اين احوال بتهون به يكى از دوستان خود مى نويسد:(( براى آنكه بتوانى ناشنوايي عجيب مرا درك كنى به تو مى گويم كه من در تئاتر بايد كاملا به روى اركستر خم شوم تا صداى بازيگران را بشنوم، من غالبا به آفريدگار و به زندگى خود لعنت كرده ام … پلوتارك مرا به تسليم واميدارد، اگر به نحو ديگرى ممكن نباشد بايد در مقابل سرنوشت مقاومت كنم؛ اما لحظاتى در زندگانى من وجود دارد كه خود را بدبخت ترين مخلوق خدا مى يابم.)) اين چند سطر كافى است كه جملات محزون و هيجان آميز سونات پاتتيك را تفسير كند.
قسمت اول سونات با درآمد آهسته و غم انگيزى به آهنگ پر هيجانى مى رسد. قسمت آداجو ترانه ى محزون و تسلى بخشى است و به قول آلفرد كورتو پيانيست فرانسوى يك نوع ترانه بى شعر است كه پيش از مندلسون تصنيف شده است. قسمت سوم روندو نشانه يك نبرد قهرمانى است كه در عين نوميدى پيروزمندانه به پايان مى رسد.

آموزشگاه موسیقی آوای جم (مطهری)

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *