image بهمن, 1395 بدون نظر آموزش, تاریخ موسیقی ایرانی

 

ابوالحسن صبا

در كار تدريس بسيار با حوصله بود و نقاط ضعف شاگرد را به خوبى تشخيص مى داد.

او بر خلاف استادش وزيرى به تدريس اتود، زياد معتقد نبود و با تدريس پيش درآمد و و ملودى هاى زيبا شاگرد را تمرين مى داد و مى گفت: تمرينات اتود، دست شاگرد را خشك مى كند.
وزيرى اين روش را نمى پسنديد و معتقد بود كه شاگرد بايد تمرينات و گام را هم بنوازد.
ابوالحسن صبا در آموزش ويولن بعد از پيش درآمدهاى  ساده آواز دشتى رديف يك را شروع مى كرد و مى گفت: خود آوازها بهترين تمرين است.
ابوالحسن صبا
ابوالحسن صبا
گاه هم اشعارى را براى بهتر تفهيم شدن ملودى مى خواند.
او در اجراى هر نت به هنگام تدريس دقت مى كرد كه شاگرد درست بنوازد و آنچه را مى دانست مى آموخت و دريغ نداشت.
پس از پايان آوازها به تدريج قطعات ضربى مشكل تر را ياد مى داد و آرشه پرانى در رنگ ها و چهارمضراب هاى مشكل تر را به عنوان اتود تدريس مى كرد.
توسعه ى نوازندگى ويولون و سنتور بين نوازندگان سى ساله ى اخير بيشتر مديونابوالحسن صبا بوده است.
او بسيار بلند نظر و در گرفتن شهريه داراى استغناى طبع بود و به تدريس و ماندگارى موسيقى ايرانى عشق مى ورزيد.
ابوالحسن صبا تكيه هاى موسيقى ايرانى را رده بندى كرده بود و آنها را طبق نظم خاصى در دوره ى معينى از پيشرفت شاگرد به او مى آموخت.

ابوالحسن صبا

هنگام تدريس تاكيد مى كرد كه ويبراتوهاى موسيقى ايرانى با اروپايى تفاوت دارند و تقليد ويبراتوهاى اروپايى به بيان موسيقى ايرانى لطمه مى زند؛
به ويژه ويبراتوهاى سريع كه شيوه ى كاربرد غالباً مكانيكى شان باعث كاهش رسايى و بلاغت در اجراى قطعات دستگاه هاى موسيقى ايرانى مى شود.

 

در اجراى جمله هاى موسيقى رعايت وضوح نت ها را توصيه مى كرد و مى گفت هنگام اجرا بايد از “نيم جويده” اجرا كردن تكيه ها و مالش در جايى كه لازم نيست خوددارى كرد.
به طور كلى مالش را روى هر نتى جايز نمى دانست و در اجراى رنگ هاى ايرانى (مانند شهر آشوب) آرشه هاى پرشى با راست و چپ هاى معين را طبق ضوابط خاص خود توصيه مى كرد.
به رعايت بلاغت در تعبير به هنگام اجرا تأكيد خاص داشت و خود يك جمله را با ساز يا آواز بارها تكرار مى كرد تا شاگرد به رعايت حالت و تعبير آن واقف شود.

 

دكتر ساسان سپنتا در سال هاى پيرامون ١٣٤١ در آمريكا به يادداشت هاى آموزش ويولن استاد مشهور لئوپولد آور دست يافتند و دريافتند كه بسيارى از توصيه هاى

استاد ابوالحسن صبا

از نظر روش تدريس شبيه به توصيه هاى آور است. لئو پولد آور استاد نام آور قرن بيستم در تدريس ويولن و از شاگردان نوازنده ى بزرگ ويولن ژوزف يوآخيم بود و در مكتب آموزشى خود ، شاگردانى چون ميشاالمن و ياشا هايفتز را پرورش داد.
ابوالحسن صبا احتمالا تكنيك هاى ارزشمند اجرا و تدريس ويولن را هنگام تحصيل نزد سرژ خوتسيف و مادام مانتافل كه هر دو تحصيل كرده ى روسيه و به طور مستقيم يا غير مستقيم از مكتب “آور” تأثير پذيرفته بودند، فرا گرفته بود و مورد استفاده قرار مى داد.

 

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *