‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’ ،چگونه قطعاتمان را ازیاد نبریم؟

بهمن, 1395 بدون نظر آموزشی, بهداشت نوازندگی

‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’

 

 

چگونه قطعاتمان را ازیاد نبریم؟

 

' تمرینات ذهنی نوازندگی' آموزشگاه موسیقی آوای جم(مطهری)
آموزشگاه موسیقی آوای جم’ تمرینات ذهنی نوازندگی’ چگونه قطعاتمان را ازیاد نبریم؟

بارها این نکته را از سوی بزرگان موسیقی شنیده ایم که تمرینات مستمر فیزیکی موجبات خستگی ذهنی و جسمی شما را فراهم میسازد.

در آموزش نوین در زمینه موسیقی به تمرینات ذهنی نوازندگی توجه بیشتری میشود و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم یک ساعت تمرین ذهنی برابر با ساعتها تمرین فیزیکی است.

چگونه قطعاتمان را از یاد نبریم؟شاید یکی از مهترین مراحل زندگی هر نوازنده ای اجرا بر روی صحنه و یا برای جمع باشد که همواره برای برخی موجب دلهره و ترس میشود .

ترس از اتفاقات غیر منتظره در حین نوازندگی…مقاله را با داستانی شروع میکنیم .

لئوپولد گودوفسکی

پیانیست مشهور قرن ۱۹ در برنامه ای از پیش تعیین شده باید کنسرتو پیانو شماره ۱ بتهوون را با ارکستر فیلادلفیا اجرا میکرد.

هنگامی که او با قطار مشغول مسافرت به شهر نیویورک بود شخصی با یک نامه به سراغ او آمد حاوی این مضمون که برنامه قبلی لغو شده است و از او خواسته شده بود تا بجای قطعه ذکر شده کنسرتویی از یک آهنگساز محلی را اجرا کند که بهمراه نامه نت های آن نیز ضمیمه شده بود.

وی تا بحال نه این قطعه را نواخته و نه حتی شنیده بود.

بعد از تفکر بسیار در این باره که چه باید کرد او به کوپه ای خصوصی رفت و شروع به خواندن نت نمود و تصور نمود که مشغول نوازندگی است و همه نتهایی را که مینوازد

میشنود و کارهای تمرین شده را حفظ نمود بعد از چند ساعت قطار به مقصد رسید

مستقیما به سالن اجرا رفت و اجرای بی نقص را از این اثر اجرا در آورد این داستان بسیار جالب شاید بیشتر غلو آمیز باشد اما از این قبیل داستان ها در مورد موزیسین ها و نوازندگان با اندکی تفاوت در جزئیات به وقوع پیوسته است .

مهمترین نکته این داستان اجرای تمرینات ذهنی برای یک نوازنده است.

اگر چند دقیقه مانده به اجرا بر روی صحنه و یا حتی در جلوی دوستان ترس از یاد رفتن قطعه به ذهن شما خطور میکند …اگر حافظه شما در هنگام اجرا نامطمئن هست این راه حل شماست :

    ‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’

بیش از ۹۵ درصد از اشتباهات هنرجويان مربوط به فراموشی میباشد نه ضعف تکنیک ،

آنها بارها میگویند که ما در خانه بسیار عالی مینوازیم اما در جلوی دیگران اشتباه میکنیم.

این کاملا صحیح است .

آنها قطعه را با عکس العمل غیر عادی از حافظه اجرا ميكنند!

بگذاريد بدانیم که چه اتفاقی برای نوازنده و در ذهنش اتفاق می افتد؟

هنگام اجرا برروی صحنه آنها خود را در موقعیتی دیگر می بینند چشمهایی که به او خیره شده است پس حافظه خود آگاه نوازنده فعال میشود او کاملا مواظب اطراف خود است که چه اتفاقی میافتد در هنگام نواختن چیزهایی را میبیند که تابحال در خانه آنها را نمی دیده حرکات انگشتان و توجه به نحوه نواختن ضربات چیزهایی را میشنود که قبلا نمیشنیده و همه اینها را ناگهان حس میکند آین آگاهی او را مضطرب میکند و ذهن درگیر این آشفتگی کنترل خود را از دست میدهد و نتیجه مشخص است!

این آگاهی شدید موجبات این می شود که سرعت عکس العمل شما پایین امده و بصورت فیزیکی در انگشتان شما نمود پیدا کند و در نتیجه باعث میشود تا ذهن و حافظه کنترل خود را از دست بدهد.

راه حل چیست ؟

مدرس مشهور پیانو Theodor Leschetizky به شاگرانش این نکته را میگوید که :

یک نوازنده باید بتواند از هر نقطه ای که بخواهد قطعه را شروع کند و درک بالایی از تمامی جزئیات قطعه داشته باشد و شیوه اتصال این جزئیات را بهم بداندقطعه را در ذهن خود متصور شود و تمامی آنرا در ذهن بنوازد تا ببیند و درک کند که ذهن او چه چیزی از قطعه بر حافظه او ثبت نموده است بدون هیچ صفحه نوشته از نت و یا سازی بسیاری از مردم در خانه بدون توجه به صحت و درستی کار قطعه را مینوازند با استفاده از حافظه ناخودآگاهشان که این همان حافظه غیر قابل اعتماد و متزلزل میباشد.گاهی در خانه و به هنگام اجرا نوازنده در خود فرو میرود – حس خلسه وار – و بصورت ناخود آگاه قطعه را اجرا میکند انگشتان او بدون هیچ تاملی تنها به مسیرشان ادامه میدهند تا قطعه به پایان برسد بله مطمئنا محیط خانه برای شما راحت تر است !

یک قطعه همانند تکه ای پارچه است که از تاروپودهای ظریف و متصل بهم بوجود آمده قطعه موسیقی نیز چنین است شما باید سعی کنید تا با ظرافت تمامی این تارهای ظریف را حس کنید تا در نهایت به کل اثر پی ببریدشیوه تمرین و تقوبت حافظه:

یک تمرین بسیار عالی برای شروع ‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’ است با سرعت پایین و با تمرکز بنوازید سپس چشمانتان را ببنید و بدون حرکت انگشتان فرض کنید صدای تولید شده را نیز تصور کنید و به همین منوال نت بعدی تا انتها در ذهن و با توجه به حرکت انگشتان وسیمها بنوازید.مرحله پیشرفته‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’ :

اما در ادامه قطعه ای که تابحال عالی می نواختید را به همین طریق بنوازید ابتدا نت اول را نواخته سپس چشمانتان را ببندید و قطعه را در ذهن بنوازید با تجسم دسته ساز و حرکات انگشتان دست چپ و راست و اینکه چه نتی مینوازيد اگر در جایی دیديد نمیتوانید به کار ادامه دهید و از یاتان رفته به نت نگاه کنید اگر بازهم نتوانستید ساز را در دست بگیرید و آن قسمت را بنوازید سپس کار را دوباره ادامه دهید.

البته کاملا مشخص است برای بار اول شما باید بسیار آرام و با تامل انجام دهید اما بعد از مدتی میتوانید در سرعت اصلی قطعه این تمرین را انجام دهید.شاید باید به جرات به این نکته شاره کرد که یک ساعت ‘ تمرینات ذهنی نوازندگی’  برابر است با بیش از ۲ ساعت تمرین فیزیکی و این تمرین را در هرجا میتوان انجام داد زیرا نه به موسیقی احتیاج است نه به هیچ سازی و بخاطر بسپارید تمرین ذهنی عملی است ابتدا دشوار پس با قطعات آسان تمرینات را انجام دهید.

در نهایت باید گفت شروع به هر کاری سخت است اما اگر به این فکر کنید که روزی خواهد رسید که دیگر انگشتان شما ذهنتان را کنترل نمیکند و نه هیچ عامل دیگر بلکه موسیقی از روح شما نشات میگیرد و این ذهن شماست که همه چیز را در کنترل دارد.

قبل از اجرا بر روی صحنه یا کلاس درس و هر جای دیگری ابتدا سعی نمایید تا زوایای محیطی که در آن قرار گرفته اید را بشناسید و هرگونه وسیله یا عامل بر هم زننده تمرکز را رفع نمایید در نهایت همیشه این نکته را بخاطر بسپارید که تمرین خود یک نوع اجراست پس همیشه خود را بر روی صحنه تصورنمایید.

 

 

آموزشگاه موسیقی آوای جم(مطهری)’ تمرینات ذهنی نوازندگی’ چگونه قطعاتمان را ازیاد نبریم؟

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *