آقا حسين قلى در حدود سال ١٢٧٠ قمری متولد شد. کودک بود که پدرش آقا علی اکبر در گذشت و نزد برادر بزرگتر میرزاعبدالله و سپس نزد پسر عمویش آقا غلام حسین نواختن تار را آموخت

فروردین, 1396 بدون نظر تاریخ موسیقی, دسته‌بندی نشده

آقا حسين قلى

میرزا حسین قلی

در حدود سال ١٢٧٠ قمری متولد شد. کودک بود که پدرش آقا علی اکبر در گذشت و نزد برادر بزرگتر میرزاعبدالله و سپس نزد پسر عمویش آقا غلام حسین نواختن تار را آموخت.

ابتدا به اتفاق برادر بزرگ تر خود میرزاعبدالله کلاس موسیقی دایر کرد و بعداً خود کلاس موسیقی جداگانه ای تاسیس کرد.

منزل او در خیابان عین الدوله، کوچه ی نصیر حضور بود. آقا حسین قلی هنگام تدریس با شاگردان خود بسیار جدی بود و تمرین مرتب روزانه را برای نوازنده و شاگرد لازم می دانست.

کلاس او هفته ای سه روز دایر بود. عارف شاعر و ترانه سرای آزادی خواه مشهور نسبت به آقا حسین قلی و هنرش احترام زیادی قایل بود و در مورد درگذشت او گفت :

بزرگ ترین استاد تار که قرن ها لازم است دست طبیعت پنجه ای بدان قدرت به وجود آورد از میان رفت.))
به قرارى كه روح الله خالقى ذكر كرده است

آقا حسين قلى يك سفر به همراه باقرخان رامشگر، اسدالله خان نوازنده تار و سنتور و سيد احمد خان آوازخوان و محمد باقر ضرب گير براى پر كردن صفحه ى گرامافون به پاريس رفت و آثارى از او ضبط شد.

در پاريس كنسرتى هم دادند كه به علت مطلوب نبودن آواز شرقيان به گوش خارجى ها فقط به ساز اكتفا شد.

 

هنگام بازگشت در اسلامبول پس از اقامت يك ماهه كنسرتى به تقاضاى ارفع الدوله وزير مختار ايران در آن جا ترتيب دادند و نصف درآمد آن به مدرسه ى ايرانيان اسلامبول اهدا شد.[ خالقى،١٣٣٣].
آقا حسين قلى و ميرزاعبدالله در دوره ى ناصرالدين شاه از نوازندگان خاصه و مورد تشويق بودند، ولى در دوره هاى بعد چون مظفرالدين شاه حسن سليقه اى در موسيقى نداشت به تدريج به انزوا گراييدند.

آن گونه كه بر مى آيد آواخر عمر آقا حسين قلى مانند اكثر هنرمندان در مضيقه گذشته است.

سبك آقا حسين قلى

شيوه نوازندگى آقا حسين قلى ادامه ى روش سنتى قدما بود. تار آقا حسين قلى بيست و دو پرده داشت.

مضراب هاى چپ و راست آقا حسين قلى مرتب و شمرده و با جلادت و خوش طنين و مضراب هاى ريزش صاف و سريع بود.

در قطعات ضربى، هجاهاى كوتاه و بلند شعرِ خواننده را عيناً با تار پاسخ مى دهد و گاه آواز را در اكتاو زيرتر پاسخ مى دهد كه نسبت به سبك نوازندگى قدما تنوعى داشته است.

آقا حسين قلى گاه به جاى پاسخ خواننده، جواب را با ملودى ديگرى داده است كه نسبت به سبك ميرزاعبدالله نوعى نو جويى محسوب مى شود.

مضراب هاى ريز او در مقايسه با ريز هاى ميرزاعبدالله از سرعت بيشترى برخوردار است.

در سبك نوازندگى او نسبت به امروز مضراب ريز زياد به گوش

مى خورد.

 

آموزشگاه موسیقی آوای جم

مطهری هفت تیر سهروردی مفتح

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *